پسته !

تاريخ : یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, | 7:38 | نویسنده : admin

در روزهاي اخير، پيامكها و ایميل‌هايی با مضمون دعوت از مردم واسۀ حذف آجیل و بخصوص پسته از خريدها و ديد و بازديدهاي نوروزي منتشر شده. توی اين پيام‌ها، هدف از برپايي نهضت مردمي تحريم تنقلات در نوروز 92، رعايت حال خانواده‌هاییه كه توان مالی لازم واسۀ خريد تنقلات به شدت گرون شدۀ نوروزی رو ندارن. از منظر اقتصادی، نهضت مردمي نخريدن و نخوردن آجیل و تنقلات در نوروز 92 با كشش قيمتي تقاضا تحليل میشه. كشش قيمتی تقاضا يعني واكنش و حساسيت مردم به تغيير قيمت يه كالا در بازار. در بسياري از كشورها مردم عادت داده شده‌اند تا هنگام گرون شدن يا ناياب شدن يه كالا، بطور خودجوش و دست‌جمعي خريد اون كالا رو تحريم كنن. همين اواخر عرضه كنندگان مرغ در عربستان قيمت محصولشون رو افزايش دادن و مردم عربستان با وجودي كه مرغ سهم بزرگی در رژيم غذايی‌شون داره، واسۀ یه مدت مرغ نخريدن و نهايتاً عرضه كنندگان مرغ در عربستان كوتاه اومدن و قيمت رو به حال قبل برگردوندن.

در كشورهای اروپايي هم، چنين فرهنگ و رسمي وجود داره. البته اونجا به دليل وجود و كاركرد مؤثر قوانين ضدانحصار، توليدكنندگان و محتکران جرأت ندارن با هماهنگي همدیگه، عرضه رو محدود و زمينه رو واسۀ افزايش قيمت محصولشون فراهم كنن؛ چون قانون و حكومت، چنين كاري رو مثل جنايت تلقی و با مرتكبين اون به شدت برخورد می‌کنه. توی كشور ما با وجودي كه قانون روشني برای مقابله با اخلالهای عمدی انحصارگران و محتکران در بازار وجود داره (فصل نهم قانون اصل44)، اما اين احكام قانوني به درستي اجرا نميشن و دولتمردان هم به هشدارها و تلاش‌های شورای رقابت اعتنايی نمی‌كنن. اخيراً با اجرا نشدن قانون ضدانحصار و سردرگمي تيم اقتصادی دولت، محتکران در بازار ايران خیلی شجاع‌تر شده‌اند و حداكثر سوءاستفاده رو از موقعيت‌های انحصاری و بی‌تفاوتی دولت بعمل آورده‌اند. در ماه‌های اخیر، بازارهای خوراک دام و خودرو شاهد تباني فاحش و علنی عرضه كنندگان با هدف افزايش سودهای انحصاری‌شون بود. با سكوت تأييد آميز دولت در برابر اين تجاوز آشكار به حقوق عمومی، اخيراً عرضه كنندگان بزرگ تنقلات و آجیل هم، راه تباني و احتكار رو در پيش گرفته‌اند تا از اين آب گل آلود ماهي بگيرن.

هرچند دولت و بخش خصوصي در نوسانات اقتصادی اخير امتحان خیلی بدي پس داده‌اند، اما بي كفايتي دولت و بی‌انصافي بخش خصوصي دليل نمیشه تا مصرف كنندۀ ايراني دست روی دست بذاره و فقط تجاوز محتكران و انحصارگران به حقوقش رو تماشا كنه. اين مورد احتكار آجیل و بویژه پسته، فرصت مناسبيه واسۀ قدرت‌نمايي مصرف كنندۀ ايرانی تا با تحريم آجیل در روزهای باقیمونده تا عید، هم با خانواده‌های كم‌درآمد همدردی كنه و هم محتكرين بی‌انصاف رو به شكل موثری تنبيه کنه. اگه بخش بزرگی از مردم ايران به اين نهضت بپيوندن، ارزش موجودی انبارهای پسته و بادام و بقیۀ تنقلات احتكار شده واسۀ شب عيد سقوط می‌کنه و محتكرين ايراني حداقل واسۀ يه بار و برای اولین بار هم كه شده، توسط مردم به شكل مؤثري تنبيه میشن.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: