فومن شهر مجسمه ها- ماسوله - قلعه رودخان

تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, | 17:20 | نویسنده : admin

آیا به فومن شهر زیبای مجسمه ها سفر کردید؟آیا می دانید  شهرک تاریخی ماسوله که در استان گیلان قرار دارد بعد از ونیز ایتالیا دومین شهرک تاریخی جهان نامیده شده است؟.آیا به قلعه رودخان سفر کردید؟موافقید همه با هم سفر کنیم؟!لبخند

شهر فومن شهر مجسمه‌های رنگین واقع در غرب  استان گیلان،جاذبه‌ای از جاذبه‌های گردشگری این استان است.این لقب  به علت وجود مجسمه‌های متنوع، متعدد و با رنگ‌هایی شاد است که در نقاط مختلف شهر فومن نصب شده است.قلبهر کدام از این مجسمه‌ها نماد و سنبلی از فرهنگ و آداب و رسوم گذشته اهالی این شهر تاریخی و زیبا است.مجسمه های چهاردختران نمادی  از تلاش زنان روستایی و کشاورز این سامان است که هرکدام در دستان خود چهار محصول و سوغات عمده فومن از جمله برنج، چای، کلوچه سنتی و توتون را به همراه دارند.چهار دختران، نشان از اشتغال مردم منطقه به کشاورزی، زراعت برنج و چای دارد.مجسمه‌های شاد و خندان کودکانی در محوطه پارک کودک این شهرستان نشانگر، شادی و شادمانی مردم و وجود بازی‌های محلی و قدیمی در این منطقه هستند مجسمه‌های بزرگ  از میوه‌های گوناگون مانند سیب، هلو، انار و موز وجود داردهمچنین مجسمه های زیبای دیگر مانند مجسمه معروف آناهیتا و سایر مجسمه ها... ،غار تاریخی " فوشه " در روستای فوشه شهرستان فومن قرار دارد و سالانه مسافران زیادی را به سوی خود فرا می خواند تا زیبایی خود را به رخ آنان بکشد.

عکس یکی از مجسمه های چهاردختران در پارک فومن

(خانم مجسمه سلام- لطفا از آن کلوچه های خوشمزه فومن به ما هم تعارف کن دهانمان آب افتادخوشمزهگیلانیان میهمان نوازندقلب)

.مجسمه شکاربانان که در ابتدای راه فومن به ماسوله با تفنگی در دست و مرغابی بر دوش دارد سمبل شکار حیوانات، در میان اهالی روستایی این مرز و بوم است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

سوغات شهر فومن

کلوچه سنتی فومن  که مواد اصلی آن را آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل تشکیل می‌دهند.خوشمزهغیر از کلوچه سنتی فومن، نان روغنی و نان خشک این شهر و همچنین حلوا کنجدی واگردک (اگرده) از شیرینی‌های محلی تاریخی ماسوله از دیگر سوغات معروف شهر زیبای فومن است.خوشمزه

ساکنان فومن را گیلک‌ها و تالش‌ها تشکیل می‌دهند و روستاهای کوهپایه‌ای واقع در غرب فومن عموما تالش و تالشی زبان هستند .برنجکاری، کشت چای، توتون و پرورش کرم ابریشم از فعالیت‌های اصلی مردم فومن است.فومن بر سر راه شهر تاریخی و زیبای ماسوله و همچنین دژ قدیمی رودخان قرار دارد.از چهره های سرشناس فومن میتوان به آیت الله بهجت فومنی و کیومرث صابری فومنی معروف به  گل آقا و شیون فومنی(شاعر)اشاره کرد.

شهرک تاریخی ماسوله دومین شهرک تاریخی جهان است

تصور کنید حیاط خانه شما پشت بام خانه همسایه شما باشدخیال باطلمعماری ماسوله چنین است.این شهر زیبا بر روی کوه واقع شده و حیاط هر خانه ای پشت بام خانه دیگر می باشد.قلبشهر تاریخی ماسوله پس از ونیز ایتالیا دومین شهر تاریخی جهان است و نام این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شهرک کوهستانی و دلپذیرماسوله  ، شهر پلکانی با قدمت 800 سال ، هر سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است که با سفر به این منطقه علاوه بر تماشای معماری خاص این شهر از طبیعت زیبا و چشم نواز آن نیز بهره مند می شوند .کمتر گردشگری است که به گیلان سفر کند و از شهر تاریخی ماسوله دیدن نکند.معماری ماسوله در یک عبارت توصیف می شود :" حیاط ساختمان بالایی ، پشت بام ساختمان پایینی.

 

ساختمانهای این شهر بالای کوه ساخته شده و از 2 طبقه تجاوز نمی کنند و کوچه های باریک و پله های بسیار آن به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی دهند.

 سوغات ماسوله

چموش-گیوه ، گلیم ،‌ جوراب پشمی ، دستکش کاموایی،چاقو و دست ساخته های فلزی و انواع عروسک از سوغاتی های ماسوله است.

دل نوشته:خدایا از اینکه بهم نعمت بینایی دادی تا بتونم طبیعت زیبای تو رو ببینم و انرژی مثبت بگیرم ازت سپاسگزارم خدایا خیلی دوستت دارمقلب

حالا با هم تشریف می بریم ادامه مطلب و ادامه سفرچشمک

 

قلعه رودخان

قلعه رودخان بسیار زیباست.قلعه رودخان میراث مهمی است از دژهای نظامی حکومتی درگیلان ، این قلعه مهم تاریخی که مدت هـا مرکزفرمانروایان گیـلان بوده است از بزرگترین و با عظمت ترین دژ هـای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود.قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی فومن واقعشده است . مساحت قلعه بالغ بر 50 هزار مترمربع و درارتفاعی بیش از 600 متردربلندترین نقطه کوه واقع شده است.این قلعه  6/2هکتار مساحت و 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر دارد. رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه‌لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده، اما با این حال در مقایسه با قلعه‌های دیگر، رودخان سالم مانده است.بنای قلعه رودخان یکی از عجایب معماری گیلان بشمار میرود.

 

برخى از ساکنین منطقه به این شایعه باور دارند که این قلعه را «جن ها» بنا کرده اند.تعجب آنها در باور خود، اظهار مى دارند هیچ بنایى که توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمى تواند اینقدر دوام بیاورد.متفکر بر اساس تحقیقات انجام شده، این دژ عظیم که به قلعه روخان (رودخان) موسوم است، طى وقایع و رویدادهایى که پس از دوره ساسانى به وقوع پیوست، تخریب شد، اما در قرن 5و6 هجرى قمرى و در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شد و به همین جهت در شمار قلاع اسماعیلیه مشهور است. از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد. ارتفاع قلعه بین 665 تا 715 متر از سطح دریا میباشد. در سمت راست قلعه، رودخانه‌‏ای به همین نام قرار دارد که از ارتفاعات، سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است.

برای رسیدن  به قلعه باید از شهر فومن، روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه ‌کش، سید آباد و قلعه ‌رودخان عبور کرد و بعد از روستای حیدرآلات تا قلعه که پنج کیلومتر است را با پای پیاده طی کرد.این قلعه مهم تاریخی‌ مدتها تختگاه و مرکز فرمانروایی گیلان بوده است، بنای مزبور متعلق به دوره ساسانی است که طی حوادث و رویدادها، تخریب و در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شده است.قلعه رودخان از پایگاههای مبارزاتی اسماعیلیان بوده که تا دوره زندیه نیز مورد استفاده حکام و فرمانروایان محلی قرار داشته و به نظر می ‌رسد پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفته و متروک مانده است.

توصیف قلعه رودخان

قلعه رودخان از دوبخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرمسرای وی) و قورخانه(محل فعالیت های نظامی وزندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول خانه ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد. بخش شرقی قلعه شامل:دوازده ورودی، زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض آب انبار، سردخانه حمام، آبریزگاه شاه نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می دهند. ۴۰ برج دیده بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق های هشت ضلعی آن با طاق های گنبدی پوشانده شده است. دور تا دور دیوارها و برج ها روزنه هایی شیب دار دیده می شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده اند.لازم به ذکر است که در طول تاریخ قلعه، هیچ گاه دشمن به آن نفوذ نکرده و نتوانسته است آن را فتح کند.متفکر

نام های قلعه رودخان

چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه‌ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد)یاتغییر یافته آن به نام قلعهٔ رودخان خوانده می‌شود . این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده میشود . سپس به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است. این قلعه در دوران‌های تاریخی به نام‌های «قلعهٔ هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است.

مجسمه معروف آناهیتا در شهر فومن

شهر فومن با داشتن مجسمه های معروف چهاردختران-شکاربانان -گوزنان-طاووس ، آناهیتا، میرزاکوچک جنگلی و... به شهر مجسمه ها شهرت دارد. آناهیتا یکی از معروفترین مجسمه های فومن است.،به روایت اوستا، زنی است راست بالا و آزاده نژاد و شریف که قهرمانان او را می ستایند و به عنوان مظهر پاکی های ایران باستان ، زنده و شاداب در یکی از میدان های اصلی شهر ایستاده است.

آناهیتا به معنای پاک، پاکیزه و صاف بوده و به ارمنی آناهیت و در فارسی آناهید آمده و نام تغییریافته‌اش همان ناهید امروزی است. آناهیتا سالیان سال است با مشعلی در دست و سوار بر درشکه ای در میدان شهدای فومن چنان می‌‌تازد که گویی گردی به پای او نمی‌رسد. این زن سوارکار با دو اسب سفید خود، رو به سوی ماسوله می‌‌تازد.در آیینهای ایران باستان ؛ ایزدی که جایگاه مهمی داشته و اکنون نمادی از آن در فومن مشاهده می‌‌شود، آناهیتاست. آناهیتا الهه همه آبهای روی زمین است و اقیانوس کیهانی از او سرچشمه می‌‌گیرد.او برگردونه ای سوار است که چهار اسب، باد، باران، ابر و تگرگ او را می‌‌کشند. او سرچشمه زندگی است و به دلیل ارتباطی که با زندگی دارد، جنگجویان در نبرد، زنده ماندن و پیروزی را از او طلب می‌‌کنند. بیشتر ویژگی های ظاهری که اوستا برای معرفی آناهیتا بیان می‌‌کند در مجسمه آناهیتای شهر فومن مشاهده می‌‌شود و چندان تفاوتی با متون اوستایی ندارد. در گذرگاه تاریخ می‌‌توان اهمیت وجود چنین شخصیت هایی را بیان تمدن به بهترین وجه مشاهده کرد. می توان با غرور و سرافرازی به تاریخ و ادبیات دور و ریشه دار ایرانی بازگشت و چه شایسته است که با تبسم کنار بانوی آبها و پاکی های ایران باستان ایستاد و عکس یادگاری با آناهیتا را به آلبوم عکسهای خود افزود و به ایرانی بودن خود بالید.مجسمه آناهیتا در فومن گیلان و همچنین در شهر مراغه هم وجود دارد.

حالا که سفرمان به شهر فومن و ماسوله و قلعه رودخان به پایان رسید همه با هم بگوییم "سیب" و در کنار مجسمه آناهیتا عکس بگیریم.چشمکموافقید؟؟لبخند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: